HOME arrow COLLECTIE arrow Franz Hol??
Franz Hol?? PDF Afdrukken E-mail
Image Archivaris Rik De Coninck vond in de collectie van Ernest Mandel een schitterende reeks prenten en lino's van Franz Holß, pseudoniem voor Franz Meyer.

Franz Meyer (Gelsenkirchen, 1906-New York, 1957) was de zoon van de bibliothecaris van de socialistische beweging in Gelsenkirchen. Hij studeerde technisch tekenen en grafische kunsten. Hij maakte sociaalkritische tekeningen en sloot zich aan bij de communistische partij. In het begin van de jaren 1930 brak hij ermee omdat ze de socialistische partij bestempelde als sociaal-fascistisch. Dat maakte een alliantie van de communisten en de socialisten tegen Hitler onmogelijk. Meyer sloot zich aan bij de Linkse Oppositie, een onderdeel van de Internationale Linkse Oppositie van Trotski. De actieve groep in zijn stad werd geleid door muzikant Josef Weber (1901-1959). Beiden moesten de vlucht nemen na de machtsovername van Hitler. Weber kwam in Parijs terecht en van daaruit correspondeerde hij regelmatig met Meyer. Die briefwisseling wordt bewaard in Amsab-ISG in de collectie van Leon De Lee.

Franz Meyer kreeg eerst zes maanden asiel in Nederland. Het steunfonds van de Revolutionair Socialistische Arbeiders Partij (RSAP) van Henk Sneevliet ving hem op. Later kwam hij naar België, waar hij steun kreeg van de RSP, het politieke broertje van de RSAP. Vanaf toen noemde hij zich Franz Holß, naar zijn lievelingsbezigheid: houtsneden maken. Zijn werk signeerde hij meestal met FH. Hij tekende voor revolutionaire organisaties in Nederland en België. Vanaf 1936 nam hij de zware taak op zich mee de uitgave van Unser Wort te verzorgen. Eind 1939 wordt hij gearresteerd en opgesloten in Merksplas. Bij de inval van de Wehrmacht werd de hele gevangenisbevolking – bewakers incluis – naar Frankrijk geëvacueerd. Daar begon voor hem de slopende gang langs gevangenissen en concentratiekampen. In 1942 ontsnapte hij samen met zijn vrouw naar de Verenigde Staten. Daar was er echter geen vraag naar zijn kunst. Gevoelens van teleurstelling en mislukking kregen de overhand. In 1957 overleed hij in New York na een verkeersongeval.
Zevenentwintig jaar na zijn dood verscheen er met behulp van familie uit de Verenigde Staten een ontroerende uitgave van tekeningen die Meyer onder andere in het concentratiekamp Les Milles had gemaakt (Franz Meyer, Flucht aus Deutschland. Bilder aus dem Exil, Frankfurt, 1984).

Een greep uit de verzameling: