Amsab-ISG
Bagattenstraat 174
9000 Gent  
Tel.: +32 (0)9 224 00 79
Fax: +32 (0)9 233 67 11

Open maandag van 10 tot 17 uur, dinsdag tot vrijdag van 9 tot 17 uur

 

zie Contact

 
Volg ons ook op:
Facebook
FlickrYouTubeImage
 
Image
 
Image
 
Image
 
HOME
Germaine Krull (1897-1985) PDF Afdrukken E-mail
Image Voor een breed publiek zegt de naam Germaine Krull maar bitter weinig. Onterecht, de fotografe kan gerust in een adem genoemd worden met haar beroemde tijdgenoten Man Ray, Lásló Moholy-Nagy of André Kertész. In Jeu de Paume in Parijs loopt nu een tentoonstelling rond haar werk. Daarbij maar liefst 36 foto's uit de collectie van Amsab-ISG.

In Vlaanderen en Nederland gaat er bij sommige filmkenners wel een lichtje branden bij het horen van de naam Krull. Gedurende een paar jaar was ze de levensgezellin (en gedurende een paar weken ook de wettige echtgenote) van Joris Ivens. Het leidt weinig twijfel dat de jongere Ivens heel wat opstak van het fotografisch inzicht van Krull. Vergelijk haar foto's van bijvoorbeeld havens en kranen maar eens met Ivens' kortfilm De brug. Krull, die in Berlijn actief was geweest in het radencommunisme, introduceerde Ivens niet alleen in artistieke milieus, maar trok hem ook mee in links-politieke richting.

De aandacht voor Germaine Krull komt tegenwoordig vooral uit kunsthistorische hoek. Zij was een van de pioniers van de moderne fotografie. In 1928 publiceerde zij haar fotoboek Métal en in 1929 participeerde ze aan de legendarische, baanbrekende Bauhaus-tentoonstelling Film und Fotografie, een ijkpunt in het ontstaan van de moderne fotografie en in de erkenning van de fotografie als autonome kunstvorm.

Zelf zag Krull haar rol van fotograaf eerder als reporter, als getuige: 'Le vrai photographe, c'est le témoin de tous les jours, c'est le reporter.' Ze wilde haar foto's vooral gepubliceerd zien. Ze gaf zelf meerdere fotoboeken en portfolio's uit en werkte voor verschillende geïllustreerde tijdschriften, in de jaren 1930 een nieuw en voor de fotografie vernieuwend medium. Vanaf de oprichting in 1928 maakte ze foto's voor het tijdschrift VU, dat maar liefst 280 foto’s van haar publiceerde.

Het is de verdienste van curator Michel Frizot (hij stelde enkele jaren geleden het fotografieluik samen voor de tentoonstelling Face à l’histoire, over de relatie tussen kunst en maatschappij) dat de tentoonstelling in Jeu de Paume ook aan dat aspect van haar werk veel aandacht besteedt.

De veelzijdigheid van Krull als fotografe blijkt ook uit de catalogus van de Internationale Fototentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten in 1932, samengesteld door E.L.T Mesens en Paul-Gustave Van Hecke. Haar werk is er te vinden onder vrijwel alle categorieën: kunst, reportage, publiciteit ... Van Hecke vormt ook de link met de collectie van Amsab-ISG. De foto's van Krull vinden we veelvuldig in Variétés. Maar niet alleen daar, haar foto's werden ook in Vooruit gepubliceerd. Van Hecke had dus wellicht nog contact met Krull toen hij al werkte als redacteur van Vooruit. Haar foto's vonden we onder de meest diverse onderwerpen geklasseerd in het fotoarchief van Vooruit.

Amsab-ISG bezit een uitzonderlijke collectie van ruim 200 foto's van deze uiterst dynamische, geëngageerde, getalenteerde fotografe, wereldburger en op veel vlakken uitzonderlijke madam. Van de zowat 180 vintage prints die op de tentoonstelling getoond worden, komen er 36 uit het archief van Amsab-ISG.

Waar? Musée Jeu de Paume, Place de la Concorde, Parijs
Wanneer? van 2 juni tot 27 september 2015