HOME arrow COLLECTIE arrow Thomas Mann en de beeldende kunst
Thomas Mann en de beeldende kunst PDF Afdrukken E-mail
Image Onder de treffende titel Augen auf! loopt vanaf 13 september in Lübeck een tentoonstelling over Thomas Mann en de beeldende kunst, met onder meer werk van Masereel uit onze collectie.
Met de ‘open ogen’ van Thomas Mann kijkt de tentoonstelling naar de kunst van zijn tijd. Amsab-ISG gaf twee werken in bruikleen: een houtblok en een galvano van Mein Stundenbuch (Mon livre d’heures), een van Masereels beste en meest bekende werken.
 
Tussen deze werken en de schrijver is er een zeer directe link: Thomas Mann schreef namelijk een inleiding voor de in 1926 uitgegeven volkse editie van Mein Stundenbuch. Hij deed dat niet alleen omdat uitgever Kurt Wolff het plan had opgevat om de volkse edities van Masereels beeldromans telkens te laten inleiden door een beroemde schrijver, maar vooral omdat hijzelf een groot bewonderaar was van de Belgische houtsnijder. Toen hij bijvoorbeeld in 1939 naar de Verenigde Staten emigreerde, vergat hij niet de grote prent L’Adieu van Masereel mee te nemen. Ze kreeg een plaats boven de deur van zijn werkkamer in zijn nieuwe woonst in Californië. (Zie: Joris van Parys, Masereel. Een biografie, Antwerpen/Baarn: Houtekiet/Atlas, 1995, p. 201)

Thomas Manns inleiding op Mein Stundenbuch is dus allerminst een pro-formavoorwoord, maar getuigt van een grote betrokkenheid bij het werk van Masereel. Het filmische aspect van Masereels beeldromans is hem daarbij niet ontgaan. Een filmtijdschrift vroeg hem ooit naar de film die hem het meest ontroerde. Mann antwoordde: ‘Mein Stundenbuch!’ De essentie van het leven, verteld in een taal die iedereen kan begrijpen.

Beide mannen leerden elkaar ook persoonlijk kennen, werden goede vrienden en hielden tot op latere leeftijd contact met elkaar.

Museum Behnhaus Drägerhaus Lübeck
van 13 september 2014 tot 6 januari 2015